۴ تیر ۱۳۹۱، ۱۳:۱۹

مخبر دزفولی عنوان کرد؛

ورود شورای حوزوی به تحول علوم انسانی/ دفاع از مبانی فکری اسناد بالادستی

ورود شورای حوزوی به تحول علوم انسانی/ دفاع از مبانی فکری اسناد بالادستی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در موضوع تحول و ارتقای علوم انسانی، شورای تخصصی حوزوی باید با قوت وارد شده و در زمینه تدوین متون آموزشی کار کند و اعتبار لازم هم از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تامین می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی و هیأت همراه با سفر به شهر مقدس قم، پس از زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) در مراسم معارفه اعضای جدید شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت کردند.

تاسیس کمیسیون حوزوی برای استفاده از ظرفیت‌‌‌‌های حوزه‌های علمی

مخبردزفولی اظهار داشت: خدا را شاکریم که آرزوی چندین ساله شخصیتهای دلسوز برای استفاده از ظرفیت‌‌‌‌های حوزه‌های علمیه به‌ویژه مرکز این حوزه‌ها یعنی حوزه علمیه قم در سیاست‌گذاری کلان علم و فرهنگ با تاسیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی محقق شد.

کمیسیون حوزوی رویه استفاده مقطعی از گنجینه حوزه را به جریان مستمر تبدیل کرد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی که خوشبختانه به شورای تخصصی ارتقا یافته است، توانست رویه استفاده مقطعی از گنجینه غنی حوزه‌های علمیه را به یک جریان مستمر و دائمی تبدیل کند. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند انقلاب اسلامی از حوزه علمیه سر بر آورده است و باید برای بقای خود نیز از حوزه‌های علمیه استفاده کند.

رهبر انقلاب الگوی شورای حوزوی را برای تمام نهادها، یک الگوی قابل استفاده، ارزیابی فرموده‌اند

دکتر مخبر دزفولی  با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد شورای تخصصی حوزوی گفت: معظم‌له الگوی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای تمامی نهادهای نظام، یک الگوی مثبت و قابل استفاده ارزیابی فرموده‌اند.

حوزه علمیه، گوهرهای معارف اهل بیت(ع) را برای حل معضلات کشور عرضه کند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: حوزه علمیه باید با ظرافت و توجه به مقتضیات زمان، گوهرهای معارف اهل بیت(ع) را برای حل معضلات کشور در تمام زمینه‌ها به جامعه عرضه کند.

تقاضای حوزه‌های علمیه از مشهد مقدس و اصفهان برای همکاری با شورای حوزوی

وی ادامه داد: با توجه به تجربه موفق شورای تخصصی حوزوی در قم و تلاش‌های دکتر پارسانیا و همکارانشان، از حوزه‌های علمیه سایر نقاط کشور مانند مشهد مقدس و اصفهان برای همکاری با شورای تخصصی حوزوی تقاضاهایی واصل شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: کاری که طی چهار قرن در غرب برای تولید علوم انسانی طبق جهان‌بینی و انسان‌شناسی مادی غرب انجام شد، با کار چند ساله قابل جبران نیست ولی در همین مدت کارهای مفید و موثری انجام شده است و ادامه کار هم به صبر و بصیرت نیاز دارد.

وی افزود: طبق آئین نامه شورای تخصصی حوزوی، پیشنهادهای ارائه شده از جانب این شورای تخصصی به شورای عاالی انقلاب فرهنگی اگر بعد از دو هفته مورد اعتراض و مخالفت اعضای شورای عالی قرار نگیرد به عنوان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم‌الاجرا خواهد بود.

دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: این جایگاه رفیع ایجاب می‌کند که برنامه‌های کارشناسی شده متقن شما هرچه بیشتر و سریعتر به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.

تاکید بر استفاده از ظرفیت شورای حوزوی در تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با اشاره به روند تصویب سندتحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در جریان تصویب این سند مهم، علی‌رغم برخی انتقادها ما بر اعمال نظرات کارشناسی شورای تخصصی حوزوی در  این سند به خصوص در بخش فلسفه  آموزش و پرورش تاکید داشتیم.

شورای حوزوی در دفاع از مبانی فکری اسنادی نظیر نقشه جامع علمی پیشگام باشد

دکتر مخبر دزفولی افزود: با توجه به نقش این شورای تخصصی در تدوین این اسناد و سایر اسناد مانند نقشه جامع علمی کشور باید اعضای شورای تخصصی حوزوی در دفاع از مبانی فکری این اسناد هم پیشگام باشند و در عین حال بر رفع نواقص احتمالی هم اهتمام داشته باشند.

شورای حوزوی در تحول و ارتقای علوم انسانی، با قوت وارد شود

وی ادامه داد: در موضوع تحول و ارتقای علوم انسانی، شورای تخصصی حوزوی باید با قوت وارد شده و در زمینه تدوین متون آموزشی کار کند و اعتبار لازم برای این کار از جانب دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کاملا تامین خواهد شد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به طرح موضوع پیوست فرهنگی طرح تفصیلی شهر تهران در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع پیوست فرهنگی این طرح مهم را با حضور رئیس شورای اسلامی شهر تهران و مدیران شهرداری تهران مورد بررسی جدی قرار داده و شورای تخصصی حوزوی باید در این زمینه یاری لازم را بدهد.

وی افزود: تدوین نظریه فرهنگی انقلاب اسلامی و مدیریت جریان پرشتاب و فراگیر فلسفه‌های مضاف در دانشگاه‌ها هم از سایر زمینه‌هایی است که شورای تخصصی حوزوی باید در آن وارد شود.

تشکر رهبر معظم انقلاب از خدمات شورای عالی انقلاب فرهنگی

دکتر مخبر دزفولی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار سال گذشته با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ایشان از خدمات شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکر کردند و این بزرگترین افتخار برای تمام خدمتگزاران نظام اسلامی در  این شوراست.

اگر جزو 20 کشور برتر جهان در تولید علم هستیم، مرهون تلاش‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نهادهای راهبردی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مورد عملکرد خود نباید جار و جنجال به راه بیاندازند ولی باید به این نکته توجه شود که اگر امروز سهم ما از تولید علم جهانی به 2 درصد رسیده و جزو 20 کشور برتر جهان در این زمینه شده‌ایم، مرهون تلاش‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

ابراز نگرانی غربی ها از بازی‌های رایانه‌ای با مضمون اسلامی و ایرانی

دکتر مخبردفولی گفت: به‌عنوان نمونه موضوع بازی‌های رایانه‌ای که با امر رهبر معظم انقلاب در دستور کار شورای عالی قرار گرفت ما را از وضعیتی که تنها 2 بازی ضعیف داخلی داشتیم امروز به جایی رسانده است که حدود 140 بازی با مضمون اسلامی و ایرانی و قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی تولید کرده‌ایم که یکی از شبکه‌های تلویزیونی غربی از این کار باعنوان صدور فرهنگ انقلاب اسلامی ابراز نگرانی کرده است.

کد خبر 1633613

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha